Efter GDPR är det många olika saker där det inte går att göra som förr, en av de sakerna är direktkommunikation. När förordningen trädde i kraft år 2018 var det mycket som behövdes ändras i olika branscher. Förändringen har inneburit en högre säkerhet och starkare rättigheter för individen, men också många timmars jobb för förändringar i olika processer. Men det finns sätt att göra för att fortsätta med direktkommunikation enligt GDPR. Den här artikeln tar upp varför och hur.
Vad är syftet med GDPR?
GDPR skapade en större säkerhet för individen och gav de en röst i hur de vill att deras personuppgifter hanteras eller lagras av olika företag eller organisationer. Som person har man nu större inblick i vad som händer med ens personuppgifter i den digitala världen. Kraven stärkte säkerheten och gjorde att gamla processer och insamlingstekniker var tvungna att ses över och ofta ändras.
Hur kan man använda sig av direktkommunikation på ett sätt som har sin grund i GDPR?
Hela nyckeln handlar egentligen om aktivt samtycke. Mottagaren behöver göra ett aktivt val i att tacka ja till dina nyhetsbrev innan du skickar ut dem. De behöver också aktivit välja att låta dig hantera eller lagra deras personuppgifter. Personen behöver få tillräckligt med information om hur detta sker och vad det är dem tackar ja till för att det ska vara lagenligt.
När du använder dig av direktkommunikation får du heller inte spara, samla in eller på något sätt hantera personuppgifter som inte är nödvändiga för exempelvis din marknadsföring. Du måste ha ett tydligt skäl för det du gör, som du också utan problem kan motivera. Det du skickar ut måste också ha en avregistreringslänk och visa vem som är utskickets avsändare.
Få hjälp med allt kring din direktkommunikation
Tänk inte att du ska göra allt helt på egen hand. Lite hjälp är alltid bra. Med en allt i ett plattform blir det enklare för dig att hantera din direktkommunikation och följa GDPR.
Ett exempel på en sådan plattform du kan använda, är Paloma. Paloma är en tidseffektiv, användarvänlig och pålitlig plattform som har alla verktyg du behöver för att lyckas med din direktkommunikation. Utan krångel kan du följa GDPR och göra utskick som gör skillnad.
När GDPR kom med stora förändringar var det kanske lätt att tänka att det hela var så svårt, men med tillräcklig kunskap och rätt verktyg behöver det inte vara det.